Sluiting spoorweg

Passagiers maken steeds meer gebruik van bus verbindingen, en de eerste vrachtwagens  nemen nu lading mee. Vooral het vrachtwagen- vervoer is iets goedkoper en vooral handiger dan per spoor waardoor het klantenaanbod sterk daalt. In 1925 waarschuwt de NS dat de exploitatie van deze lijn zo onmogelijk nog langer kan worden voortgezet. Slechts als de betrokken Gemeenten dit verlies gedeeltelijk op zich willen nemen kan de lijn worden voortgezet. In 1929 is het verlies weer opgelopen tot fl. 60.000,-. In Opmeer en Winkel word vergaderd om te proberen de lijn te handhaven, mede omdat de veiling in Winkel, boeren met hun vee, en wat kleinere aanbieders en afnemers van goederen, afhankelijk zijn van de lijn.

008 Korte Snevert. Weghalen tramrails 1

Begin Maart 1930: een opbreekploeg van de Nederlandse Spoorwegen verwijderd het spoor van het traject Schagen-Wognum. De ploeg die in Hoogwoud is begonnen te ruimen in de richting van Schagen is hier bijna aangekomen bij de kruising met de Korte Snevert weg (thans de Lutjewallerweg) en dus al dicht station Schagen genaderd.

HoogwoudLocomotieftypeBello
Station Hoogwoud, 16 Maart 1930. De NS 7710 staat geparkeert op het opstelspoor met daarvoor de machinist, de stoker en twee dames (waarschijnlijk is een van de twee dames de vrouw van de laatste Hoogwoudse stationchef, dhr. Modder). Na het opheffen van de Tramdienst Schagen – Wognum werd deze locomotief  gebruikt bij het ruimen van de baan vanaf Hoogwoud naar Wognum. Het ruimen begon dus vanuit Hoogwoud en het eerste stuk tracé dat werd verwijderd was het stuk van Hoogwoud naar Schagen en het vermoeden bestaat dat dit met behulp van een locomotief uit de Dierenserie is gedaan. Waarschijnlijk is dat stuk tracé hier al geruimd, en begint men hier ongeveer het stuk tracé te ruimen naar Wognum. Mogelijk kan het daarom zijn dat deze foto gemaakt is als aandenken aan de spoorlijn. De rand van het perron (die bestond uit bielzen: zie de afbeelding in het hoofdstuk Inleiding) is hier al verwijderd. In de achtergrond kunnen we de vage contouren van het fraaie Raadhuis van Hoogwoud ontdekken, en wel duidelijk zichtbaar is de markante NH Kerk. Het doek is gevallen voor de lijn.

Maar het geldelijk aanbod is dit keer veel te mager zodat de NS bij haar besluit blijft. De lijn word gesloten op 31 januari 1930. Ze word na een periode van 30 jaar geruimt; de lijn is niet meer. De NS moet de renteloze voorschotten aan het Rijk terugbetalen. De aandeelhouders komen er karig  vanaf: slechts fl. 54.500,- van de ingelegde fl. 123.000,- kan worden terugbetaald.

spoorbaan-hoogwoud-opbreken-van-de-spoorbaan-1930
Hoogwoud, Februari  – Maart 1930. Arbeiders verwijderen het spoor voor Korenmolen de Lastdrager.
Opgebroken Spoorbaan Westerboekelweg 1
Hoogwoud, eind maart 1930. Van de lokaalspoorweg Hoorn – Schagen rest, hier pal voor molen de Lastdrager, nog slechts een zandbaan. Op deze foto komt rechts van molen de Lastdrager de Kerkelaan uit op de Koningspade, en links zien we de T-splitsing Koningspade met de (Wester)Boekelweg. De Koningspade was hier nog steeds niet meer dan een zandpad met in het midden daarvan een smalle verharde strook gemaakt van klinkers: een zogenaamd paardenpad.
Hoogwoud opgebroken trambaan
Goed is hier de loop van de voormalige spoorbaan te zien die werkelijk absurd dicht langs het huisje van de molenaar, dhr. Bos, liep. Dit gezin heeft hoogstwaarschijnlijk menig passagier vanuit de woonkamer kunnen begroeten. Rechts is nog een stukje van de Koningspade te zien.
13317
De jaren dertig van de 20ste eeuw: de crisisjaren. In het kader van de wet Werkverschaffing werden arbeiders ingezet om de grond – waarop nog maar even daarvoor de stoomtram reed en die nu eigendom van de Gemeente Hoogwoud was geworden – af te graven en toe te voegen aan de Koningspade.

© Marcel Dam 2016 – 2021

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s